10348302_758412624210942_3598546808109385544_n

Сергій Лобойко – керівник ЦРІ

9 квітня Верховна Рада України прийняла за основу законопроект про електронні петиції, який більш ніж пів року спільно з Адміністрацією Президента готувала група “е-Демократія” за підтримки Центру розвитку інновацій при НаУКМА.

Що це означає для майбутнього української демократії, розповів керівник Центру розвитку інновацій Києво-Могилянської академії Сергій Лобойко.

Головним недоліком сучасної української демократії є те, що люди не можуть впливати на своє рішення після виборів, – вважає пан Сергій. – 5 стаття Конституції визначає, що єдиним джерелом влади в Україні є народ. Однак, якщо бути відвертими, вона діє лише під час виборів. Але ж вибори це лише 1 день. Тобто виходить, що в Україні лише 1 раз в 4 роки можна щось змінити. В інший час народ втрачає свою владу. А політики стають чимось далеким або ж навіть ворогами. Це довели події на Майдані. Це гальмує розвиток країни. Фактично за необхідні суспільству реформи доводиться платити життями людей… Майдан дав чітку вимогу еліті: “Змінити не лише обличчя, а систему!”. Нашою відповіддю на цей запит стала ідея електронної демократії, або, як ми її між собою називаємо, е-Дем.

В березні 2014 на брейн-стормінг зібралося декілька десятків випускників НаУКМА та колег з ЦРІ і було вирішено створити відповідну проектну групу, яка, використовуючи напрацювання в суспільних науках, в кібернетиці, інформаційно-комунікаційних технологіях, опираючись на кращих юристів та медіаційні практики КМА, почала б напрацьовувати концепцію та пілотні інструменти е-Дем для України.

Група розпочалася з могилянців і активістів Громадського сектору Євромайдану. В її роботі взяли активну участь випускники та викладачі НаУКМА, зокрема: Вікторія Афанасьєва (ФПвН), Наталя Безхлібна (ФПвН), Євген Білик (ФСНСТ), Любомир Бойчук (ФІ), доцент, завідувач кафедри політології НаУКМА Олександр Дем’янчук (ФСНСТ), Василь Жук (ФЕН), Олександр Костюк (ІКЦ), Іван Кукурудзяк (ФСНСТ, kmbs), проф. Віктор Мусіяка (ФПвН), Богдан Присяжнюк (ФПвН), Діана Проценко (ФПвН), Володимир Стретович (ФПвН), Дмитро Хуткий (ФСНСТ), Маргарита Чабанна (ФСНСТ), Наталя Шумкова (НаУКМА), Людмила Янкіна (kmbs). Також підтримали декан ФПвН, а тепер Президент НаУКМА, д.ф.н. Андрій Мелешевич, декан kmbs Олександр Саврук, Почесний Президент НаУКМА  д.ф.н. В’ячеслав Степанович Брюховецький. Водночас до цієї ініціативи долучилося багато ІТ-експертів та компаній, зокрема давній партнер НаУКМА компанія «Інфопульс». Паралельно активісти ГСЄ створили Реанімаційний пакет реформ, в складі якого тепер є і група е-Демократія, співголовою якої стала Діана Проценко (ФПвН).

Е-Демократія – це в першу чергу не про ІТ, а про нове бачення того, як ефективніше організувати систему управління країною, в якій розвивається демократія – інструмент, що успішно діє в різних країнах. Ми досі живемо в моделі, сконструйованій 2 сторіччя тому. За цей час людство зробило гігантський поступ у розвитку всіх видів наук. Поєднуючи це знання із загальнодоступними ІКТ, ми можемо створити систему, про яку класики не могли і мріяти. На думку групи е-Дем, базовою причиною неуспішності України є виключно проблема технологій управління суспільством та громадами у ХХІ сторіччі. Для пошуку варіантів вирішення цієї проблеми діє наша група.

Одною з перших проблем для переосмислення ще на весні 2013 було визначено проблему непрацюючої в Україні системи політичної відповідальності народних обранців. Для її розв’язання запропоновано ідею електронної угоди між обранцями та виборцями. Схема електронної угоди на практиці виглядає таким чином: обіцянки політиків, які вони анонсують, приміром, у своїй передвиборчій програмі, фіксуються та заносяться в угоду; її публічно (онлайн) підписують кандидати та всі охочі виборці. Якщо кандидата обирають до влади, він автоматично має дотримуватися власних обіцянок, а також зважати на думки народу щодо своїх дій. Якщо виникає необхідність – динамічно змінювати свою програму. Також він/вона починає системно звітувати про виконання своїх обіцянок, реагувати на е-петиції від виборців, позиції з актуальних питань. Таким чином розвивається регулярна комунікація між сторонами та співпраця зацікавлених груп. У разі пасивності депутата, порушення чи невиконання обіцянок, інших дій, що ведуть до втрати довіри, що трактується як порушення угоди, і якщо політику не вистачає мудрості самостійно піти у відставку, то у виборців виникає консолідоване бажання відставки цього конкретного політика і вони мають право домагатися її через суд.

Інноваційність е-Угоди була позитивно сприйнята у 2014 році промайданівськими політиками та спільнотою. На презентацію-обговорення в УкрІнформі прийшло 200+ учасників. Серед них були провідні представники політикуму, лідери громадськості, авторитетні журналісти, науковці, лідери ІТ-сектору, у тому числі – більше 20 випускників та викладачів НаУКМА. Крім того, європарламентарі, яких ми ознайомили з цим новим інструментом е-демократії, дуже схвально відгукувалися і зауважили, що такого інструменту бракує в Європі.

Очевидно, що зараз з’явився значний прошарок людей, котрі активно висловлюють свою позицію в мережі Інтернет і готові контролювати, критикувати, вести діалог про дії політиків. Ця спільнота громадян постійно зростає і може швидко забезпечувати суспільний розголос конкретній проблемі з політиком. А ЗМІ та ІКТ, наприклад, мобільні пристрої, які тепер мають майже у 100% населення, забезпечили б інформування та долучення решти небайдужих громадян до реагування на важливе питання.

Команда ЦРІ НаУКМА

Команда ЦРІ НаУКМА

Зваживши на те, що е-Демократія є новим поняттям для України, що її поки часто плутають з одним з елементів е-Урядування (синонім е-Демократії), е-урядом, Група вирішила розпочати з більш відомих, простіших щодо впровадження та адміністрування, інструментів.

Спочатку ми спробували попрацювати над запровадженням інструментів е-праймеріз, е-референдумів та е-голосувань, які б допомогли Україні відповісти на суспільний запит щодо обрання керівників виконавчої влади за результатами рейтингових голосувань, вирішення стратегічних питань на місцях за результатами е-референдумів, а також різко зменшили б витрати на референдуми, вибори, та сумніви у чесності результатів підрахунку, а також зберегли б у політичному полі України її тимчасово анексовані території. Але політикум виявився неготовий до цього. Також серед експертів та політиків немає консенсусу щодо базової національної системи електронної ідентифікації особи. Невдалою була спроба впровадити прототипи цих інструментів навіть під час виборів президента НаУКМА. Зараз цю ідею реалізовують харків’яни на виборах ректора ХНУРЕ.

Тоді ми вирішили сфокусуватися на е-Петиціях. Це більш зрозумілий для України та простіший в адмініструванні інструмент, який стане важливим кроком у розвитку української демократії, громадянського суспільства, долучення громадян до діалогу з владою та управління країною. Перший етап успішно завершено: у Чистий четвер за 3 хвилини більшість ВР прийняла відповідний законопроект, який був поданий від імені Президента України. Група е-Дем готувала його понад півроку. Його розгляду у ВР передувала тривала робота в експертному середовищі спільно з РПР, декілька місяців з експертами Адміністрації Президента, командою Дмитра Шимківа. На останньому етапі в квітні 2015 р. було організовано резонансі громадські обговорення та слухання у профільному Комітеті ВР.

Цей Закон приводить у відповідність до реалій ХХІ сторіччя Закон «Про звернення громадян», який приймався ще 1996 року, а головне – запроваджує новий вид публічних, колективних звернень – е-петиції – з урахуванням завоювань Євромайдану. Відповідно до нього жителі України зможуть легально надсилати свої звернення до органів влади в електронній формі, що на цей час якщо десь і практикується, то є нелегальним. Як у розвинених демократіях, з’являться е-петиції до місцевих та центральних органів влади. При чому в нас – і до Президента, і Ради, і Кабінету Міністрів. Важлива новація, що збирати підписи можна буде як на спеціальних веб-ресурсах органів влади, так і в громадських організаціях. Але це і підвищить рівень вимог до самоорганізації та технологічності лідерів громадського сектору національного та локального рівнів. Прискориться діалог і взаємодія між об’єднаними громадянами та владою – за умови збору на підтримку національної петиції не менше 25 тис. підписів керівник відповідного органу буде зобов’язаний оприлюднити позицію у строк не довше 10 днів (на відміну від звичайних 30-45). Цей інструмент переведе у публічну площину найбільш важливі питання для країни та місцевих громад та легітимізує цей процес. Без цього закону ми і далі матимемо публічну дискусію лише в соціальних мережах та в залежних від олігархів-політиків ЗМІ, які вже давно стали полями інформаційних війн та маніпуляції громадською думкою. Через е-Петиції громадяни зможуть колективно формувати реально важливий для них порядок денний органів влади на рівні країни, своїх регіонів, міст. З’явиться нова генерація суспільних лідерів, спільнот. Владна машина запрацює швидше та адекватніше.

ІТ-фахівці з групи е-Демократія вже розробили тестовий варіант е-петиції, з яким можна ознайомитися на www.enarod.org.

Отримавши досвід цього інструменту е-демократії, Україна зможе активніше перейти до впровадження інших, щоб швидше стати успішною. Наприклад, вже зараз ми допомагаємо створити платформу для консолідації спільнот МСБ (малого і середнього бізнесу). Ця цільова суспільна група активно користується ІКТ, засобами е-ідентифікації, а головне високомотивована щодо активного діалогу та співпраці з владою. Еліту українського бізнесу цікавить в е-демократії практично все, у тому числі е-петиції, е-угоди, прозорість і ефективність влади, контроль за діями та намірами влади, а у випадку неадекватності влади – перебирання на себе відповідальності за формування в країні сприятливого бізнес-клімату. Для створення консолідованого МСБ, формування його “єдиного голосу”, групою створено ресурс http://msb.enarod.org.

“Україна відкрила для себе вікно можливостей для роботи в режимі інкубатора суспільних інновацій – перетворення у реальні проекти чудових ідей. Нам по доброму заздрять найкращі розуми людства. Я радий, що ЦРІ НаУКМА випала нагода підтримати таку класну ініціативу. е-Демократія – це довгостроковий, стратегічно-важливий для України та світу проект. Тому він і розпочався у вічній Могилянці,” – каже Сергій Лобойко.

Весь цей час група працює на волонтерських та краудфандінгових засадах. Останнім часом з’явилося чимало пропозицій про співпрацю від різноманітних донорів. Якщо є фахівці у роботі з донорами – долучайтесь. Якщо ви зацікавилися описаною тематикою чи іншою, яку підтримує ЦРІ, або у вас є хороша ідея/проект, яка сприятиме розвитку Могилянки, України, світу, пишіть на cid@ukma.kiev.ua.

Матеріал підготувала Марія Фірсова

0 Comments

Leave a reply

Форма контакту

Напишіть нам...

Sending

Асоціація випускників НаУКМА

Log in with your credentials

Forgot your details?